fbpx
nowelizacja ustawy ubezpieczenie oc zawodowe

Zmiany przepisów 2019/2020

Zmieniające się stale przepisy prawne nie stanowią dla księgowych zachęcającej lektury. Niemniej nasi klienci muszą na bieżąco reagować na wszelkie zmiany przepisów. Wychodząc na przeciw potrzebie właściwego doinformowania, polecamy zamieszczone poniżej opracowanie zmian prawnych, jakie przygotowało Biuro Rachunkowe „DS” Dariusz Smoleński.

Indywidualne Konta Podatkowe

Od 01.01.2020 r. planuje się wprowadzenie Indywidualnych Kont Podatkowych. Jest to krok w kierunku którego poszedł ZUS w 2018 roku. Zgodnie z założeniem wszystkie podatki opłacać będziemy na jedno – nasze własne konto w US. Nie będzie  konieczności oznaczania właściwego podatku i wyboru właściwego konta. Numery indywidualnych kont będą natomiast udostępnione przez Wasze urzędy Skarbowe. Zawierać będą sumę kontrolną, numer identyfikacji podatkowej oraz numer rozliczeniowy jednostki organizacyjnej banku. Analogicznie jak w ZUS, wpłaty trafiające na indywidualne konta, w pierwszej kolejności zaliczane będą na poczet najstarszych zaległości, jeśli takowe są.

Biała lista podatników VAT

Od 01.09.2019 r. zacznie obowiązywać tzw. biała lista podatników VAT. Jest to wykaz podatników zarejestrowanych, wyrejestrowanych i wykreślonych oraz takich którym odmówiono rejestracji do VAT. Wykaz ten ma pozwolić skuteczniej weryfikować kontrahentów, z którymi współpracujemy i określić to, czy mamy do czynienia z uczciwym przedsiębiorcą. Wykaz przedstawiać będzie następujące istotne dla nas informacje: status VAT oraz numer zgłoszonego rachunku bankowego. Listę prowadzić będzie Krajowa Administracja Skarbowa na stronach aktualnej CEiDG.

Sankcje

Trzeba zapamiętać, że weryfikacja rachunków bankowych (jak uporządkowanie własnych danych przed 1.09.2019 r.) będzie bardzo istotna w kontekście zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.  Od dnia 01.01.2020 r. bowiem w przypadku opłacenia faktury na kwotę powyżej 15 tys. zł, na konto, które nie jest zgłoszone w białej liście, nie możesz zaliczyć faktury do kosztów. Ponadto  poniesiesz ryzyko solidarnie z kontrahentem za jego zobowiązania podatkowe. Kary są zatem bardzo poważne. Jeżeli już dokonasz przelewu na niewłaściwe konto, masz 3 dni, aby powiadomić właściwy Urząd Skarbowy dla sprzedawcy i uniknąć sankcji.

Zwolnienia z VAT

Od 01.09.2019 r. zwiększa się katalog przedsiębiorców, którzy nie będą mogli korzystać ze zwolnienia VAT na podstawie art. 113 ust 1 i 9, a obowiązkowi rejestracji do VAT od tej daty podlegają:
✔️ przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe i dokonujący sprzedaży preparatów kosmetycznych i toaletowych, komputerów i wyrobów elektronicznych oraz optycznych, urządzeń elektrycznych i nieelektrycznych sprzętu gospodarstwa domowego, a także sprzedawcy silników, pomp i turbin (PKWiU 28).
W przypadku sprzedaży ww. towarów w sklepach lokalnych, podatnik nie traci prawa do zwolnienia z VAT.
✔️ przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży hurtowo i detalicznie (niezależnie od formy sprzedaży stacjonarnie czy przez internet) części do motocykli oraz pojazdów samochodowych.

Nowa Matryca stawek VAT

Nowa Matryca stawek VAT. Od 01.01.2020 r. obowiązywać będzie nowa matryca stawek VAT, która służyć ma uproszczeniu stosowania właściwych stawek VAT. Wprowadzony zostanie WIS – wiążąca informacja stawkowa, która w założeniu ma dać podatnikom większą pewność w stosowaniu właściwych stawek VAT. Zmiany stawek VAT obejmą:

  • owoce tropikalne,
  • pieczywo,
  • zupy,
  • musztardy i przyprawy przetworzone,
  • produkty dla niemowląt takie jak np. żywność, smoczki, pieluszki,
  • foteliki samochodowe,
  • art. higieniczne,
  • e-booki i e-prasę (te dwa ostatnie produkty zmiany czekają już od 1.11.2019 r.).

Obowiązkowy Split Payment

Obowiązkowy Split Payment przesunięto z 01.09.2019 r. na 01.11.2019 r. Przypominamy, że obowiązkowy Split Payment (albo też MPP – metoda podzielonej płatności) dotyczyć będzie produktów i usług obecnie objętych odwrotnym obciążeniem. Pełen wykaz towarów i usług znajdziecie w Załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Przypominamy również, że obowiązkowy Split Payment będzie dotyczyć wymienionych w załączniku nr 15 towarów i usług, kiedy kwota na fakturze przekroczy 15 tys. zł. Poniżej nie ma takiego obowiązku. ALE! Należy pamiętać, że płacąc w formie tradycyjnej, poniżej tej granicznej kwoty, niestety odpowiadamy solidarnie za zobowiązania podatkowe naszego kontrahenta. Jest to bardzo istotny fakt, który zapewne „dla bezpieczeństwa” zobliguje mimo wszystko i wszystkich do płacenia jednak w tej, MPP formie.

autor: Dariusz Smoleński, opracowanie dostępne tutaj

 
Czytaj kolejny

ubezpieczenia oc zawodowe ubezpieczenia dla księgowych ubezpieczenia dla biur rachunkowych ubezpieczenia dla biur usług płatniczych ubezpieczenia dla funkcjonariuszy publicznych ubezpieczenia dla rzeczoznawców

Czynności doradztwa podatkowego

Biuro rachunkowe może wykonywać czynności doradztwa podatkowego związane z prowadzeniem ksiąg i deklaracji podatkowych bez konieczności posiadania uprawnień doradcy. Ustawa deregulacyjna podzieliła zakres kompetencji, jakie pozostały na wyłączność licencjonowanych doradców podatkowych, radców prawnych, adwokatów czy biegłych rewidentów.

Na czym polega różnica?

W gestii tych podmiotów ustalono możliwość udzielania porad, opinii, wyjaśnień na zlecenie klientów w zakresie obowiązków podatkowych. Ponadto podmioty licencjonowane mogą również reprezentować swoich klientów przed organami administracji publicznej. Biuro rachunkowe natomiast może bez przeszkód prowadzić w imieniu swoich klientów księgi podatkowe oraz inne ewidencje, opracowywane w celach podatkowych. W tym zakresie biuro rachunkowe może także na podstawie pełnomocnictwa klienta sporządzać i podpisywać zeznania i deklaracje podatkowe. Czynności te nie wymagają certyfikatu. Nie oznacza to jednak, że uzyskanie uprawnień doradcy podatkowego wyklucza prowadzenie biura rachunkowego lub wykonywanie zawodu księgowego. Podstawową różnicą oddzielającą wykonywanie czynności podatkowych od doradztwa podatkowego wydaje się możliwość udzielania porad czy opracowywania opinii pod kątem optymalizacji rozliczeń podatkowych. Ta kompetencja wyraźnie zarezerwowana jest dla doradców podatkowych.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC biura rachunkowego nie obejmuje czynności doradztwa podatkowego.

Prowadząc biuro rachunkowe, zobowiązany jesteś do spełnienia obowiązku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej biura. Zgodny z rozporządzeniem Ministra Finansów zakres obowiązkowego ubezpieczenia OC biura rachunkowego nie obejmuje jednak czynności doradztwa podatkowego. To oznacza, że jeśli biuro rachunkowe popełni błąd w zakresie na przykład prowadzenia ksiąg podatkowych, to mimo opłacanego ubezpieczenia, szkody wobec klienta będzie musiało pokryć z własnych środków. Wypracowane przez nas rozwiązanie umożliwia zawarcie umowy ubezpieczenia z uwzględnieniem także ochrony dla czynności doradztwa podatkowego. W ten sposób biuro rachunkowe zabezpiecza w pełni swój interes.

 
Czytaj kolejny

ubezpieczenie domu

Ubezpieczenie domu od zapominalstwa

Na rynku ubezpieczeń pojawiło się nowe ciekawe rozwiązanie – ubezpieczenie domu od wszelkiego zapominalstwa. Ucieszy ono szczególnie właścicieli i najemców mieszkań czy domów. Poza standardową ochroną ubezpieczeniową zapewnia bowiem także wypłatę odszkodowania wówczas, gdy do powstania szkody przyczyni się nasze zapominalstwo.

Co to oznacza?

Konkretnie Ubezpieczyciel ma tu na myśli sytuację, która przydarza się statystycznie niejednokrotnie każdemu z nas . Przypominacie sobie państwo moment, kiedy podczas porannej drogi do pracy zastanawiamy się, czy zamknęliśmy drzwi i okna w domu? No właśnie. Do tej pory, jeśli wydarzyłaby się szkoda – na przykład przez otwarte drzwi wszedłby zachęcony złodziej i okradłby nasze mieszkanie – ubezpieczyciel nie wypłaciłby odszkodowania. Również gdyby przez otwarte okna do mieszkania wlałyby się strugi ulewnego deszczu i zniszczyły parkiet pod oknem – ubezpieczyciel odmówiłby pokrycia kosztów szkody.  Tymczasem przecież często wychodząc z domu, pozostawiamy otwarte okna i nie zawsze jest to kwestia nieuważności. W większości przypadków nie chcemy po prostu wracać do niewywietrzonego mieszania.  Dlatego podczas naszej nieobecności okna często bywają uchylone lub otwarte.

Ukłon w stronę naszych przyzwyczajeń

Stąd w ubezpieczeniu domu i mieszkania pojawiły się rozwiązania wychodzące naprzeciw naszym nawykom. Ubezpieczyciel przejmie odpowiedzialność za niezamknięte okna lub drzwi, jeśli w ich wyniku nastąpią szkody kradzieżowe i zalaniowe. Jeśli zatem z przyzwyczajenia i przekonania zostawiamy otwarte okna w domu czy mieszkaniu, warto rozważyć  wybór ubezpieczenia bardziej dostosowanego do naszych potrzeb. Rozważmy również wybór takiego rozwiązania ubezpieczeniowego, jeśli w przeszłości zdarzało nam się zapominać o zamykaniu drzwi do mieszkania lub zwyczajnie bywamy roztargnieni.

Przykład z życia wzięty

W jaki sposób otwarte okno może przyczynić się do poważnej szkody zalaniowej? Wydawałoby się, że zalanie mogłoby w tym przypadku spowodować  oberwanie chmury czy spektakularna nawałnica.  Okazuje się jednak, że wystarczy, aby deszcz padał wystarczająco długo. Przypadek taki odnotowano w Legionowie w 2014 roku.  W godzinach popołudniowych strażacy z JRG Legionowo otrzymali informacje o zalaniu. Na miejscu okazało się, że przyczyną zalania nie był odkręcony kran, jak podejrzewali mieszkańcy lecz strugi deszczu, które dostały się do jednego z mieszkań przez pozostawione otwarte okno balkonowe. Deszcz zniszczył nie tylko mieszkanie, do którego swobodnie wpadał ale również zalał mieszkania poniżej.

 
Czytaj kolejny

ubezpieczenie oc, polisa oc, ubezpieczenie dla rzeczoznawcy majątkowego

Ubezpieczenie czynności kadrowo-płacowych

Obowiązkowe ubezpieczenie OC biura rachunkowego nie obejmuje prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. Ubezpieczenie czynności kadrowo-płacowych nie jest zatem jego elementem. Obowiązkowa ochrona nie dotyczy czynności polegających na obliczaniu:

  • wynagrodzeń za pracę, w tym premii, dodatków i innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy;
  • składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świad­czeń Pracowniczych,
  • wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz przekazywaniu w tym zakresie niezbędnych dokumentów;
  • kwot zajętych przez komornika wynagrodzeń i pro­wadzeniu korespondencji z organami egzekucyjnymi;
  • miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych oraz składaniu wniosków o wypłatę tego dofinansowania oraz innych niezbędnych dokumentów w tym zakresie oraz składaniu wniosków o zwrot kosztów (w oparciu o stosowne przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych).

Poza obowiązkowym ubezpieczeniem OC biura rachunkowego znajduje się także prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze sto­sunkiem pracy i kontroli przestrzegania terminów w tym za­kresie. Wyłączeniem jest tutaj przygotowanie umowy o pracę, umowy zmieniającej umowę o pracę, dokumentu wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę.

Jeżeli biuro rachunkowe wykonuje powyższe czynności, warto dokupić dobrowolne ubezpieczenie. Zapewni ono ochronę w przypadku roszczeń dotyczących właśnie obsługi kadrowo-płacowej firm.

Co może się wydarzyć?

Przykład: Pod koniec czerwca 2018 roku Klientka poinformowała biuro rachunkowe, iż w związku z zajściem w ciążę zamierza korzystać z ubezpieczenia chorobowego i prosi o dokonanie stosownych zmian i zgłoszenia do ZUS-u od 01.07.2018 roku. Ostatnie zlecenie potwierdziła drogą mailową 29 czerwca (piątek) 2018 roku. Poszkodowana postanowiła także opłacać wyższą składkę ZUS aby otrzymać w przyszłości wyższy zasiłek chorobowy i macierzyński. Biuro rachunkowe dokonało zgłoszenia 02.07.2018 r. Skutkiem opóźnienia w zgłoszeniu było nieuwzględnienie wyższej składki ZUS w wyliczeniu zasiłku  za miesiąc lipiec. Różnica w świadczeniu chorobowym oraz macierzyńskim wyniosła 6.560,73 zł. Poszkodowana wezwała biuro rachunkowe do zapłaty powyższej kwoty tytułem poniesionej szkody.

Jak pokazuje powyższy przykład, nie trudno o błąd, mogący skutkować roszczeniem ze strony Klienta. W takiej sytuacji biuro rachunkowe, które miało wykupione dodatkowe dobrowolne ubezpieczenie Kadry i Płace będzie miało zapewnioną ochronę ubezpieczeniową.

Przypadków takich może być wiele. Ostateczna decyzja w sprawie wypłaty odszkodowania pozostaje zawsze po stronie Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Warto jednak rozszerzyć zakres ubezpieczenia obowiązkowe o dobrowolne ubezpieczenie czynności kadrowo-płacowych.

Jeśli masz już zawarte ubezpieczenie obowiązkowe pamiętaj, że możesz dokupić dodatkowe ryzyka także w trakcie trwania aktualnej polisy.

Czytaj kolejny

oc księgowego etatowego odpowiedzialność cywilna

Certyfikat dla księgowego

Obowiązek doszkalania i certyfikat dla księgowego to plany Ministerstwa Finansów, będące odpowiedzią na ocenę aktualnej sytuacji na rynku usług księgowych. Z przeprowadzonego w zeszłym roku badania ankietowego jednoznacznie wynika bowiem, że koncepcja ustawy deregulacyjnej nie odniosła zamierzonego rezultatu. Mechanizmy rynkowe, które miały płynnie weryfikować jakość usług księgowych okazały się nieskuteczne. Stąd pomysł ministerstwa na przywrócenie istniejącego przed deregulacją zawodu księgowego systemu państwowej certyfikacji.

Czy certyfikat dla księgowego jest konieczny?

Badana grupa respondentów, wykonujących usługi księgowe w przeważającej ilości potwierdziła, że klienci nie wymagali od nich żadnego dokumentu potwierdzającego kompetencje zawodowe. Natomiast wyniki badań grupy respondentów, korzystających z usług księgowych nie wskazują jednoznacznie, że przy wyborze biura rachunkowego usługodawca kierował się faktem posiadania przez nie certyfikatu. Większość ankietowanych przyznała, że oceniając kompetencje księgowe, kierują się przede wszystkim doświadczeniem, stażem pracy i wieloletnią praktyką zawodową. Według nich zdecydowanie mniejszą rekomendacją dla księgowego jest wykształcenie, ilość ukończonych szkoleń i posiadanie certyfikatu. Ponadto z ankiety wynika, że choć dla części respondentów certyfikat daje większą gwarancję jakości usług, to nie obliguje do stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy. Wśród rozwiązań, na jakie wskazywali badani pojawia się kwestia wydawania certyfikatu państwowego tylko na określony czas. Po upływie ustalonego czasu, aby ponownie uzyskać certyfikat, księgowy powinien zdać kolejny egzamin.

Kto będzie zobowiązany do certyfikacji?

W założeniach certyfikacja będzie dotyczyła usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, a więc tylko księgowych, oferujących usługi w zakresie rachunkowości.

Wady deregulacji

Większość badanych uznała, że jakość usług po uwolnieniu zawodu księgowego pogorszyła się. Badani przyznali, że brak regulacji prawnej, która obligowałaby do rzetelności, stałego aktualizowania i weryfikowania wiedzy przyczynił się do wzrostu niekompetencji, błędów, ryzyka dla przedsiębiorców i częstych zmian usługodawców. Deregulacja wprowadziła zmiany również w zakresie obowiązku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zobligowane do ubezpieczenia OC zostały jedynie biura rachunkowe, choć nie w każdym zakresie.

Czy państwo przywróci rozwiązania sprzed deregulacji?

Wprowadzenie regulacji prawnych na rynku usług księgowych jest nie wątpliwie konieczne. System ten powinien być jednak odpowiedzią na aktualne potrzeby. Jak wynika z ankiety, to przede wszystkim potrzeby rozwiązań systemowych, zapewniających stały dostęp do aktualnej wiedzy, reagowania na bieżące zmiany prawne. To potrzeby rynku wykwalifikowanych i kompetentnych pracowników. Regulacje prawne powinny zabezpieczać także przedsiębiorstwa, korzystające z usług rachunkowych m.in. poprzez obligatoryjne ubezpieczenia OC. Przywrócenie ustaleń sprzed deregulacji nie uwzględniłoby w pełni tych potrzeb.

 
Czytaj kolejny

ubezpieczenia oc zawodowe ubezpieczenia dla księgowych ubezpieczenia dla biur rachunkowych ubezpieczenia dla biur usług płatniczych ubezpieczenia dla funkcjonariuszy publicznych ubezpieczenia dla rzeczoznawców

Gwarancja bankowa a ubezpieczenie OC

Biuro usług płatniczych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów zobowiązane jest do zabezpieczenia swojej działalności. Rozporządzenie to dopuszcza dwie formy zabezpieczenia biura usług płatniczych. Jest to gwarancja bankowa lub umowa ubezpieczenia. Wskazane formy zabezpieczenia nie mogą być zawarte na okres krótszy niż 12 miesięcy. Każdorazowo biuro usług płatniczych zobowiązane jest ponadto, aby w ciągu 7 dni od daty zawarcia umowy przesłać do Komisji Nadzoru Finansowego dokument potwierdzający zabezpieczenie .

Różnica między gwarancją rynkową a ubezpieczeniem

Osoby, które na co dzień nie mają kontaktu z ubezpieczeniami, nie widzą różnic pomiędzy gwarancją, a ubezpieczeniem. Zasadniczą różnicą pomiędzy tymi dwoma zabezpieczeniami jest wymóg dostarczenia dokumentów niezbędnych do zwarcia ubezpieczenia lub gwarancji. Poniżej znajdziecie Państwo zastawienie wymaganych dokumentów.

GWARANCJA

UBEZPIECZENIE OC

  • Deklaracja wekslowa i weksel własny in blanco – dot. również współmałżonka
  • Ewentualnie zestaw rejestrowy bądź majątkowy
  • Dobrowolne poddanie się egzekucji w trybie Art. 777. Kodeksu postępowania cywilnego
  • Wpis do ewidencji lub KRS
  • NIP, Regon
  • Ewentualnie umowa spółki
  • Zaświadczenie ZUS i Urzędu Skarbowego o niezaleganiu, aktualne nie starsze niż 3 miesiące
  • Opinia z banku prowadzącego rachunek finansowy
  • Dokumenty finansowe firmy za okres ostatnich 3 lat
  • Referencje od partnerów biznesowych
  • Wniosek o zawarcie ubezpieczenia
 
 

Pożar katedry Notre Dame

Blisko od utraty katedry Notre Dame

15 kwietnia cały świat obserwował tragiczny pożar paryskiej katedry Notre Dame. Pożar wybuchł w poniedziałek wieczorem a akcja ratownicza trwała aż do wtorku. Podczas pożogi wpierw runęła iglica, następnie zawalił się dach. Mimo tego, iż do końca nie było pewne, czy uda się ocalić katedrę, ostatecznie strażacy opanowali pożar. Podczas akcji zaangażowanych było 400 strażaków, gaszących ogień bez ustanku przez 9 godzin. W zasadzie liczyła się każda minuta.

Cenne dzieła sztuki

Zagrożona była nie tylko cała konstrukcja gotyckiej budowli ale również bezcenne relikwie, polichromie, dzieła sztuki, zabytkowe organy i witraże. Straty, jakie poniesiono podczas tragedii liczone są w setkach milionów euro. Poza wymiarem materialnym możemy mówić również o olbrzymich startach dziedzictwa kulturowego, których nie da się zrekompensować.

Kto winien?

Właściwie chyba każdemu z zainteresowanych katastrofą ciśnie się na usta pytanie: „Kto jest za nią odpowiedzialny?”. Według francuskich śledczych pożar nie wybuchł w wyniku celowego działania. Prawdopodobnie doszło do przypadkowego zaprószenia ognia. Jest to więc kwestia szkód ogniowych powstałych w wyniku nieumyślnego działania.

Właściciele cennych dzieł sztuki

W kontekście pożaru katedry Notre Dame warto zastanowić się, jak my chronimy nasze mienie. Czy posiadamy w swoich domach cenne dzieła sztuki, obrazy, rzeźby? Czy jesteśmy właścicielami numizmatów lub innych pamiątek historycznych, posiadających wartość kolekcjonerską, zabytkową lub artystyczną?

Ubezpieczenie dzieł sztuki

Tego typu mienie w większości towarzystw nie jest ubezpieczane standardowo w ramach ruchomości domowych. Trzeba je dodatkowo włączyć do polisy ubezpieczenia, w przeciwnym razie w przypadku pożaru czy innych zdarzeń losowych nie otrzymamy odszkodowania. Właściciel dzieł sztuki powinien więc zgłosić się do Ubezpieczyciela z wnioskiem o objęcie ich właściwą ochroną ubezpieczeniową. Zdarza się, że zakład ubezpieczeń wymaga udostępniania dokumentacji związanej z dziełami sztuki lub ich wyceną. Aby wybrać ofertę najlepiej dopasowaną do swoich potrzeb, zwracajmy  uwagę na to,  jakie limity na wypłatę odszkodowania za dzieła sztuki stosują ubezpieczyciele.

Czytaj kolejny   

ubezpieczenie online

Ubezpieczenie online

Ubezpieczenie online w prostych krokach

Dzięki intuicyjnej platformie ubezpieczenie online nasi Klienci zyskują:

  • najlepsze oferty na rynku polskim,
  • ograniczenie zbędnych formalności,
  • oszczędność czasu,
  • komfort zawierania ubezpieczenia,
  • możliwość wyboru optymalnej ochrony ubezpieczeniowej,
  • wygodny system opłacania składek,
  • systemy rabatowe,
  • najwyższe standardy bezpieczeństwa,
  • wsparcie zespołu specjalistów w całym okresie trwania ubezpieczenia,
  • przypomnienia o ważnych terminach.

Sprawdź, jak w paru prostych krokach kupić ubezpieczenie online:

1. Oblicz składkę z wybraną sumą ubezpieczenia.

2. Zarejestruj się na naszej stronie i wypełnij wniosek online.

3. Wydrukuj wypełniony wniosek.

4. Opłać składkę  na wskazany na polisie numer konta – najpóźniej w ciągu 14 dni od daty wystawienia polisy.

5. Polisę OC księgowego w wersji papierowej otrzymasz pocztą na podany we wniosku adres do korespondencji.

6. Podpisz dokumenty – kopię polisy oraz wydrukowany wniosek.

7. Odeślij podpisaną kopię polisy oraz podpisany wniosek na adres:

Wielkopolski Serwis Ubezpieczeń Sp. z o. o.

ul. Słoneczna 15A, 60-286 Poznań

  • Ubezpieczenie obowiązuje najwcześniej od następnego dnia po złożeniu wniosku lub od wskazanej przez Ciebie późniejszej daty.

Masz pytania?

Kontakt

 

ubezpieczenia dla księgowych ubezpieczenia dla biur rachunkowych ubezpieczenia dla biur usług płatniczych ubezpieczenia dla funkcjonariuszy publicznych ubezpieczenia dla rzeczoznawców

Trigger a ubezpieczenie OC księgowego

Trigger w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej księgowych

Zawierając ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej dla księgowych, zwróćmy uwagę na pojęcie „trigger”. Ma ono zastosowanie w ogólnych warunkach ubezpieczenia i wpływa na zakres ochrony polisy ubezpieczeniowej.

Termin „trigger” ( z angielskiego „wyzwalacz” ) wskazuje na  czasowy zakres ochrony ubezpieczeniowej. Określa, które zdarzenie składające się na wypadek ubezpieczeniowy musi wystąpić w okresie ubezpieczenia, aby można je było uznać za szkodę. Właśnie to zdarzenie jest swoistym „wyzwalaczem” odpowiedzialności odszkodowawczej Ubezpieczyciela.

Kto odpowiada za szkodę?

Wyobraźmy sobie sytuację w której zdarzenie, wywołujące szkodę miało miejsce w roku 2014,  szkoda została ujawniona w 2016, a poszkodowany wystąpił do księgowego z roszczeniem w roku 2018. Który Ubezpieczyciel lub która polisa (z jakiego okresu) będzie odpowiadać za szkodę? Odpowiedź uzależniona jest od warunków konstrukcji ochrony ubezpieczeniowej OC księgowego i stosowanego przez Ubezpieczyciela rodzaju triggera. Stąd tak istotne jest zapoznanie się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia, zwłaszcza jeśli w trakcie pracy księgowy zmienia Ubezpieczyciela i zawiera nową polisę OC. Zmiana ta może bowiem łączyć się ze zmianą warunków ochrony ubezpieczeniowej i stosowanego triggera. Jeśli księgowy nie zapozna się z nowymi warunkami odpowiedzialności Ubezpieczyciela, może okazać się że pozostanie bez odpowiedniej ochrony.

Rodzaje triggerów w OC księgowego

W przypadku ubezpieczenia dla księgowych spotkamy się z trzema najczęściej stosowanymi triggerami:

  • Act committed oznacza, że Towarzystwo Ubezpieczeniowe  ponosi odpowiedzialność za skutki popełnionych błędów, które doprowadziły do szkody. Pod warunkiem, że nastąpiły w okresie trwania ubezpieczenia. Odpowiedzialność ubezpieczyciela może w tym przypadku rozciągać się długo po zakończeniu umowy, ponieważ ubezpieczane są tutaj konsekwencje zdarzeń (błędów), które miały miejsce w okresie ubezpieczenia.
  • Claims made oznacza, że roszczenie musimy zgłosić w okresie ubezpieczenia lub w tzw.  dodatkowym okresie zgłaszania roszczeń. Nawet jeżeli te roszczenia są skutkiem zdarzeń, które miały miejsce przed zawarciem umowy, a o których wystąpieniu ubezpieczony nie wiedział w momencie jej zawierania. Claims made w praktyce przewiduje najkrótszą w czasie odpowiedzialność ubezpieczyciela.
  • Loss occurrence oznacza, że powstanie szkody musi mieć miejsce w okresie ubezpieczenia.

Ochrona w ubezpieczeniu OC księgowego

W przypadku ubezpieczenia księgowego okres ubezpieczenia i czas trwania ochrony ubezpieczeniowej to dwa różne pojęcia. Okres ubezpieczenia to wskazany na polisie zakres czasowy wyznaczany przez dwie daty – datę początku i końca okresu ubezpieczenia. Jednak dopiero w powiązaniu z triggerem, zawartym w warunkach ubezpieczenia, pozwala na ustalenie, czy dane zdarzenie jest objęte ochroną ubezpieczeniową.

Trigger a ubezpieczenia obowiązkowe

W ubezpieczeniach dobrowolnych, a więc także w przypadku ubezpieczenia oc księgowych Ubezpieczyciele mają dowolność w stosowaniu triggera. Natomiast w przypadku ubezpieczeń obowiązkowych ustawodawca narzuca stosowanie triggera act commited.

 
Czytaj kolejny

ubezpieczenie oc dla księgowych

Ubezpieczenie OC Księgowego

Sprawdź, czy jesteś pod właściwą ochroną ubezpieczeniową.  Z optymalnie dobraną polisą jest znacznie bezpieczniej. Wykonując zawód księgowego etatowego, zapewnij sobie ochronę odpowiedzialności cywilnej zawodowej, ubezpieczenie kosztów sporów sądowych i kar administracyjnych.

Czy oferta ubezpieczenia OC księgowego jest korzystna? Oblicz i sprawdź!

Skalkuluj składkę

Czy potrzebujesz konsultacji? Wyjaśnimy, doradzimy – zapraszamy!

Kontakt

Co obejmuje ubezpieczenie OC księgowego etatowego?

Zakres i przedmiot ubezpieczenia OC dla księgowych i osób wykonujących obsługę płac określają Ogólne Warunki Ubezpieczenia.

  • Odpowiedzialność cywilną Ubezpieczonego ponoszoną w zakresie określonym przepisami prawa za Czyste Szkody Majątkowe. To szkody wyrządzone Osobom Trzecim wskutek uchybienia popełnionego w związku z wykonywaniem Czynności Księgowych lub Obsługi Płac.
  • Odpowiedzialność Ubezpieczonego za Czynności Księgowe i Obsługę Płac wykonywane w związku ze świadczeniem usług przez pracodawcę lub zleceniodawcę Ubezpieczonego na rzecz innych podmiotów.
  • Odpowiedzialność Ubezpieczonego za szkodę wyrządzoną przez osobę, za którą ponosi odpowiedzialność, a także odpowiedzialność pracowniczą Ubezpieczonego.
  • Roszczenia z tytułu uszkodzenia, zniszczenia lub utraty akt, ksiąg rachunkowych, faktur i innych dokumentów związanych z wykonywaniem ubezpieczonej działalności zawodowej, z wyjątkiem pieniędzy i papierów wartościowych. Do uszkodzenia, zniszczenia lub utraty akt i innych dokumentów stosuje się postanowienia o Czystych Szkodach Majątkowych
  • Roszczenia z tytułu szkód wyrządzonych Osobom Trzecim w związku z wykonywaniem Czynności Księgowych lub Obsługi Płac. Dotyczy szkód wskutek nieprawidłowej edycji dokumentów oraz utraty, zniekształcenia, uszkodzenia lub niewłaściwego przesyłania informacji. W tym także przesyłania drogą elektroniczną (e-mail) lub w wyniku włamania przez Osoby Trzecie do systemu informatycznego.

Ponadto klauzula ochrony prawnej i odpowiedzialności karnej lub karnoskarbowej zapewnia zwrot:

  • Kosztów Wynagrodzenia Prawnika ustanowionego przez Ubezpieczonego.
  • Kar, mandatów, grzywien inne kar pieniężnych nałożonych przez ZUS lub PIP. Pod warunkiem, że kary powstały w wyniku Wypadku Ubezpieczeniowego, objętego ubezpieczeniem ochrony prawnej i odpowiedzialności karnoskarbowej na podstawie niniejszej klauzuli, bez względu na to kiedy zostały poniesione.
  • Kosztów Ekspertyz.
  • Kar administracyjnych lub sądowych oraz innych kar pieniężnych, które Ubezpieczony musiał zapłacić, jeżeli powstały w wyniku postępowania karnoskarbowego lub karnego.
  • Kosztów sądowych łącznie z należnościami dla świadków i biegłych sądowych w postępowaniu sądowym oraz kosztami postępowania egzekucyjnego lub wykonawczego.
    UWAGA
    Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje wymienione wyżej koszty ochrony prawnej tylko wtedy, gdy postępowanie dotyczy czynu zabronionego, mającego związek z wykonywaniem Czynności Księgowych lub Obsługi Płac.