Dla kogo ubezpieczenie Czynności Doradztwa Podatkowego?
Ubezpieczenie czynności doradztwa podatkowego powinno posiadać każde biuro rachunkowe, wykonujące czynności doradztwa podatkowego, a więc:
- prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
- sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie.
Jeśli Twoje biuro wykonuje czynności doradztwa podatkowego, oblicz składkę:
Doradztwo podatkowe a czynności doradztwa.
Biuro rachunkowe może wykonywać czynności doradztwa podatkowego związane z prowadzeniem ksiąg i deklaracji podatkowych bez konieczności posiadania uprawnień doradcy. Ustawa deregulacyjna podzieliła zakres kompetencji, jakie pozostały na wyłączność licencjonowanych doradców podatkowych, radców prawnych, adwokatów czy biegłych rewidentów.
Na czym polega różnica?
W gestii tych podmiotów ustalono możliwość udzielania porad, opinii, wyjaśnień na zlecenie klientów w zakresie obowiązków podatkowych. Ponadto podmioty licencjonowane mogą również reprezentować swoich klientów przed organami administracji publicznej. Biuro rachunkowe natomiast może bez przeszkód prowadzić w imieniu swoich klientów księgi podatkowe oraz inne ewidencje, opracowywane w celach podatkowych. W tym zakresie biuro rachunkowe może także na podstawie pełnomocnictwa klienta sporządzać i podpisywać zeznania i deklaracje podatkowe. Czynności te nie wymagają certyfikatu. Nie oznacza to jednak, że uzyskanie uprawnień doradcy podatkowego wyklucza prowadzenie biura rachunkowego lub wykonywanie zawodu księgowego. Podstawową różnicą oddzielającą wykonywanie czynności podatkowych od doradztwa podatkowego wydaje się możliwość udzielania porad czy opracowywania opinii pod kątem optymalizacji rozliczeń podatkowych. Ta kompetencja wyraźnie zarezerwowana jest dla doradców podatkowych… czytaj dalej