Trigger w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej księgowych
Zawierając ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej dla księgowych, zwróćmy uwagę na pojęcie „trigger”. Ma ono zastosowanie w
ogólnych warunkach ubezpieczenia i wpływa na zakres ochrony
polisy ubezpieczeniowej.
Termin „trigger” ( z angielskiego „wyzwalacz” ) wskazuje na czasowy zakres ochrony ubezpieczeniowej. Określa, które zdarzenie składające się na wypadek ubezpieczeniowy musi wystąpić w okresie ubezpieczenia, aby można je było uznać za szkodę. Właśnie to zdarzenie jest swoistym „wyzwalaczem” odpowiedzialności odszkodowawczej
Ubezpieczyciela.
Kto odpowiada za szkodę?
Wyobraźmy sobie sytuację w której zdarzenie, wywołujące szkodę miało miejsce w roku 2014, szkoda została ujawniona w 2016, a poszkodowany wystąpił do księgowego z roszczeniem w roku 2018. Który Ubezpieczyciel lub która polisa (z jakiego okresu) będzie odpowiadać za szkodę? Odpowiedź uzależniona jest od warunków konstrukcji ochrony ubezpieczeniowej OC księgowego i stosowanego przez Ubezpieczyciela rodzaju triggera. Stąd tak istotne jest zapoznanie się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia, zwłaszcza jeśli w trakcie pracy księgowy zmienia Ubezpieczyciela i zawiera nową polisę OC. Zmiana ta może bowiem łączyć się ze zmianą warunków ochrony ubezpieczeniowej i stosowanego triggera. Jeśli księgowy nie zapozna się z nowymi warunkami odpowiedzialności Ubezpieczyciela, może okazać się że pozostanie bez odpowiedniej ochrony…
czytaj dalej